Virkad midsommarkrans

Innan midsommar satt jag och virkade på en midsommarkrans. Jag gillar att virka något till speciella högtider och denna gång var det såklart blommor inblandade. Jag fick syn på The midsummer seven och tyckte den såg så fin ut. Enkel och diskret men ändå vacker och unik! Så bestämde mig för att virka en till mig.

Eftersom det var kort tid kvar till midsommar så skulle jag inte hinna beställa något garn. Så jag letade i mitt garnskåp och kom fram till att jag fick använda mig av Jasmine 8/4. Egentligen ville jag ha så tunt garn som möjligt men jag hade verkligen inte rätt färger i mina tunna garnnystan. I och med att jag valde ett tjockare garn så tänkte jag att jag skulle använda så liten virknål som möjligt för att få blommorna relativt små. Men efter att jag hade virkat några blommor fick min nacke/axel panik-ont så det gick inte att fortsätta. Detta eftersom jag var tvungen att virka så himla hårt med en för liten virknål. Jag fick ta uppehåll i två dagar och låta mina muskler vila lite. Sen på onsdagen kunde jag virka vidare och valde då större virknål för att slippa smärtan. Då gick det bättre och den blev klar! 

Jag gillar verkligen detta mönster. Väldigt söt och somrig! 

Jag använde mig av: 
Kinna Textil, Jasmine 8/4 
Virknål: 1,75 och sen 2.0
Sax
Nål

Virkat ölglas

Jag fick syn på ett litet ölglas på instagram och tyckte det var en kul idé. Hittade mönstret på glaset och tog fram lite restgarner jag hade och satte igång. Ölglaset är tänkt till en kompis till mig som gillar öl och tanken är att han ska få det nu under midsommarhelgen.

Egentligen ska man använda tjockare garn men jag tyckte att den blev rätt gullig som med tunt garn också. Väldigt liten, ca 3cm bred bara. Jag tänker att man skulle kunna göra en brosch av den, sy fast på någon tröja, ha som ett halsband eller varför inte en kylskåpsmagnet. Ja möjligheterna är oändliga med detta lilla ölglas! 

Blev nöjd med glaset och är glad över att jag hade rätt garnfärger hemma redan. Skål på det!

Jag använde mig av: 
Kinna Textil, Jasmine (gult och vitt)
Scheepjes Whirlette (grått)
Virknål nr: 3.0
Nål
Sax

Dröm sött babyfilt - En enkel virkad filt

Jag letade efter ett projekt som man kan ha bredvid sina andra projekt. Ett projekt man lätt kan ta med sig var man än är och som är så enkelt att man inte behöver räkna maskor, hålla koll på rader eller byta färg. Ett mönster som är så lätt att memorera att du inte behöver tänka. Helt enkelt ett projekt som man bara behöver ett nystan och en virknål till. Simpelt och bra för utflykter eller när man bara har 5 minuter över hemma innan man ska åka iväg på något.

Det var lite svårt att hitta något sådant projekt att falla för, men tillsist fick jag syn på denna bebisfilt och tänkte att två olika rader som upprepas med ett färgskiftande garn var ju precis det jag hade letat efter. Eftersom jag redan hade en whirl garnkaka hemma som hade legat projektlös sedan i höstas bestämde jag mig för att använda det garnet. Det var egentligen tänkt till en tröja men den blev aldrig av så nu fick den bli till en bebisfilt istället. 

Jag har verkligen uppskattat att virka denna filt. Jag har kunnat virka på små korta stunder, under tiden jag småtittar på tv, på balkongen i solen och när jag varit kvällstrött i soffan. Känner verkligen att det har varit väldigt givande och skönt att ha ett sånt här enkelt projekt igång samtidigt som jag virkat på annat. För ibland är jag för trött för att orka läsa mönster och då är det jätteskönt att kunna virka på något enkelt. Jag kommer garanterat fortsätta att försöka ha igång enkla projekt i framtiden och planerar redan för en till bebisfilt. Tänker dock att jag ska försöka göra ett eget enkelt mönster till den. 

Jag är nöjd med hur filten blev och det är verkligen roligt att virka med färgskiftande garn. Man får en nystart varje gång det kommer en ny färg och det känns aldrig tråkigt. Nu väntar jag bara på att min väns lilla ska komma ut så jag kan ge iväg denna bebisfilt!

Jag använde mig av: 
Scheepjes Whirl (ett nystan)
Virknål nr: 3,5