Virkad kudde

sybingo fanns det en ruta som var "gör en kudde". Äntligen en anledning till att använda mitt garn jag köpte förra sommaren och som var tänkt till just en kudde. Det är bra när man får en push att faktiskt göra något man har tänkt en längre tid men som man inte har kommit igång med. 

Jag funderade lite på hur jag ville att den skulle se ut och kom fram till att jag ville ha enkelhet. Jag skissade upp en ritning och tänkte att jag skulle ha en sida av typ och en virkad sida. Som ni ser så blev det inte alls så för jag köpte mer garn på semestern och virkade vidare. Det fick bli två olika färger på kudden så man kan välja vilken sida man vill ha framåt.

Kudden är virkad i fasta maskor och i två delar som jag sedan sydde ihop. När man virkar kuddar är det alltid bra att tänka på att göra fodralet lite mindre än kudden, detta eftersom garnet töjer sig. Mitt garn var väldigt mjukt och töjbart så jag gjorde fodralet 44cm brett till en 50cm kudde. Det blev helt perfekt sen när jag tog på fodralet på kudden. 

Det var också första gången på länge som jag virkade med en stor virknål. Jag brukar ju alltid få så ont i axeln av det men denna gång gick det väldigt bra. Kanske var det för att jag var medveten om det och gjorde pauser i virkningen där jag snurrade runt på mina armar ibland. Men garnet var också väldigt lättarbetat och jag tänkte hela  tiden på att inte virka så hårt. 

Jag gillar verkligen hur min kudde blev. Garnet är så mjukt så kudden blev härlig att vila huvudet mot. Sen är det också lite roligt att kunna vända på den för att få en annan färg. Så i det stora hela är jag väldigt nöjd med den!

Jag använde mig av: 
Stoff och Stil, Cotton Tube Mix Vit M/ Spray (3 nystan) 
Stoff och Stil, Cotton Yube Mix Multi Spray (3 nystan) 
Virknål nr: 12mm 
Stor nål
Kudde 50x50cm 
Måttband

Mönstret är frivirkat men jag gjorde så här: 
Jag la upp 28lm, stack ner nålen i andra maskan från nålen, virkade 27fm tillbaka. Detta mätte 44cm. Virkade så många varv så det blev en fyrkant, 31 varv för mig. Gjorde två såna fyrkanter och sydde sedan ihop de för hand. 

Min blåa filt fick också vara med på ett hörn.

En broderad skylt med virkad kant

Jag har hängt på sybingo i år och håller på och kryssar rutor för fullt. En av rutorna är "brodera något" och eftersom jag inte är någon jättevan broderare så bestämde jag mig för att leka lite med korsstygn. Jag hade aidaväv från min broderade skylt jag gjorde i våras så jag tog fram den och skissade upp en mall. Sen satte jag igång och brodera korsstygn. Jag har inte direkt broderat något stort i mitt liv och jag märkte hur lång tid det tar att hålla på med broderi (och då är detta tom ganska stora stygn ju). Men jag uppskattade det väldigt mycket även om det inte direkt blev något specielt av det. Det var skönt och avslappnande att sitta och brodera.

När korsstygnen var färdiga så hämtade jag virknålen och frivirkade en ram runt hela verket. Det var väldigt skönt att jobba med mitt vanliga verktyg virknålen igen efter att ha använt bara nål. Tänk så jag har erövrat virknålen så att det känns som "hemma" när jag använder den. Men det var roligt att va ute på lite nya äventyr ändå med broderinål och nu är jag taggad på att brodera mera.

Jag använde mig av:
Broderigarn 
Scheepjes Maxi Sugar Rush; Color 244, Spuce
Virknål: 1.75
Aidaväv 
Nål 
Sax

Mina virkade prinsesskronor

Ni som har varit med ett tag här kanske känner igen dessa prinsesskronor. Jag gjorde mönster till dessa 2016 och de ligger uppe på bloggen redan. Nu har jag dock börjat tagit tag i att skriva rent mina mönster för att börja lägga upp på Raverly och jag startade med dessa tre kronor. Jag kommer alltid skriva rent mina mönster och lägga upp i pdf-filer. Det har tagit mycket tid att jobba fram en "mall" att använda så att mina mönster ser liknande ut, men tillslut så kunde jag bestämma mig inspirerad av designen på min blogg. Sen tar det självklart mycket tid att skriva rent också och se till så alla varv stämmer. Men det var skönt att börja med dessa mönster för de är lätta. 

Insåg att det fanns endel fel i mönstret så jag bestämde mig för att virka tre nya kronor för då var det lättare att rätta mönstret samtidigt som jag virkade. Nu är mönstrena renskrivna och väl fungerande, det enda jag behöver nu är någon som kan testa mönstret innan det går upp på Raverly, är du sugen på det så hör av dig till mig snarast! Antingen på mail eller i kommentarna (glöm inte att lämna mailadress då).

När jag ändå skulle virka om kronorna en gång så bestämde jag mig för att testa göra de i ett annat garn. Jag valde ett mycket tunnare garn denna gång så kronorna blev verkligen små. Jag blockade även dessa för att få de lite mer stabila. Det är lite svårt med blockning av sånt här, väldigt svårt att få de jämna. Vet dock inte riktigt vad jag ska göra med dessa kronor, kanske får de också hänga med till jobbet (förskola), jag har ju trots allt bytt sen de andra kronorna.

Jag använde mig av: 
Anna & Claras Cotton Yarn
Virknål nr: 3.0 
Nål 
Sax
Lim/vattenblandning
Bakplåtspapper
Plasthandske

Mönster kommer snart på litevirkning på Raverly