Sybingo 2018

I sommar har Sew It Yourself anordnat sybingo 2018. Jag bestämde mig för att delta och har under semestern jobbat med att kryssa av luckor på sybingo. Vissa har varit betydligt svårare än andra och vissa har jag kunnat kryssa av lätt. Många rutor har ju också gått in i varandra eftersom jag håller på så mycket med garn och skapande. Men jag har ändå valt ett projekt till en ruta för att det ska bli lättare att övergripa bingobrickan. Nu tänkte jag att jag skulle berätta lite om mina projekt till sybingo, men först kollar vi på bingobrickan! 

Kudde ↑
- Skapa något till hemmet 
- Gör en kudde
- Instagramma något och tagga #SYBINGO18
Relativt lätta rutor för min del att kryssa av. Hade redan planerat att göra en kudde för över ett år sedan så hade allt material hemma redan. Var bara att sätta igång. Här kan ni läsa mer om kudden och här kan ni se mitt instagram-inlägg.

Broderad skylt ↑
- Brodera något 
- Skapa i material som blivit över 
Dessa rutor var inte självklara för mig. Speciellt inte att brodera något. Men eftersom jag hade provat på broderi i våras när jag gjorde min #crochetkind så hade jag redan material till denna också. Det var kul att prova på broderi igen, det är verkligen avslappnande men tidskrävande! Här kan ni läsa mer om min skylt

Sjal ↑
- Skapa till någon annan
- Skapa något av ett färdigt mönster
- Skapa något i garn
- Skapa i solen (se bilden högst upp i inlägget)
Här var det återigen några enkla rutor för mig. Jag fick hem junis Little Box Of Crochet i början av juli och det visade sig vara en sjal. En fin sommarsjal som jag virkade efter ett färdigt mönster, njöt av att virka i kvällssolen och sedan gav bort till mamma som en en sommarpresent. Vill ni läsa mer om sjalen så kan ni göra det här

Blommig klänning ↑
- Sy något i trikå 
- Skapa en krage
- Delta i en skaparjunta
- Skapa något mönstrat 
- Skapa ett plagg
- Skapa en ärm
Här kan vi snacka om svåra rutor för min del. Att sy är någonting jag aldrig gör men jag såg det som en utmaning att faktiskt få kryssa av några av "sy-rutorna" också! Jag planerade att hitta något mönster och tyg när jag hade möjligheten att kunna ta mig till Stoff och Stil. Så väl där så köpte jag mönster på denna tunika/klänning och ett väldigt blommigt tyg. Men eftersom jag inte alls är van att läsa kläd-mönster så var det en enorm utmaning. Jag hade bland annat mamma hemma på en sy/skaparjunta och sen fick jag också googla mig till saker som andra säkert ser som självklarheter när man är van. Tex hade jag ingen aning om hur man syr i trikå-tyg men efter några timmars pillande med symaskinen och testande så hade jag lyckats hitta rätt inställning på symaskinen. Jag testsydde många testbitar i spilltyget som blev över när jag hade klippt ut bitarna innan jag satte nålen i mina riktiga delar. Efter många om och men så fick jag i alla fall ihop en tunika. Jag insåg då att jag inte alls gillade mönstret på kragen (hade inte förstått att det skulle bli så bred krage, se bilden högst upp), och där tappade jag väldigt mycket av min gläde, eftersom jag trodde att jag nu var färdig. Men efter lite tankar hit och dit valde jag då tillslut att sy ner kragen och blev då mycket mer nöjd (se bilden längst ner). Så mycket jobb och svårt för mig som är nybörjare, men väldigt glad över att jag ändå lyckades få den som jag ville! Efter detta fick jag lite blodad tand på att sy mer! 

Katt ↑
- Slutför ett ufo 
En hjärtekatt som jag började på i våras/tidig sommar fick kryssa av ufo-rutan. Den blev liggandes över hela sommaren i en påse, men när jag började jobba igen tog jag tag i den på rasterna på jobbet. Historien om varför det inte blev en hjärtekatt tillslut utan en vanlig katt hittar ni här

Krona ↑
- Skapa något efter eget mönster 
På semestern bestämde jag mig för att börja jobbet med att uppdatera mina egna mönster. Det passade perfekt till att kryssa av denna ruta. Jag började med dessa tre kronor och såg till så mönstret blev rätt och riktigt. Nu finns mitt mönster på Prinsesskronorna dessutom på Raverly! Här hittar ni det, och här hittar ni blogginlägget om kronorna. 

Kjol ↑
- Sy om ett plagg
Här har vi en ruta som jag fick tänka lite extra kring. Som sagt är jag ingen van sy:are så det här var inte alls självklart för min del. Men jag tittade i garderoben och kom på att jag hade en gammal klänning som jag inte har använt på hur länge som helst. Jag tänkte att jag kunde göra om den till en kjol istället för då kanske jag kommer använda den. Så jag satte mig helt enkelt och klippte bort överdelen på klänningen, sydde lite i midjan och vips så hade jag en kjol istället för en klänning. 

Bebisfilt ↑
- Skapa något inför hösten
En vän till mig ska ha barn i höst och eftersom jag gillar att ha något enkelt projekt igång så startade jag projekt bebisfilt. Min vän fick välja färg och jag gjorde ett eget mönster utifrån inspiration från min förra bebisfilt. Det har varit så skönt att ha detta projekt igång och kunnat virka på under sommaren. Den har varit med mig runt omkring i Sverige i sommar och nu väntar jag bara på att bebisen ska komma ut så han kan få mysa under filten i höstkylan. Mer om filten kommer snart på bloggen!

Tygpåse ↑
- Gör en tygpåse
- Sy i en knapp
- Återbruka något
Tre rutor som jag väntade med in i det sista. Att sy en tygpåse hade jag som plan hela tiden men jag skaffade aldrig något tyg till det. Men den sista helgen på sybingot så letade jag fram en gammal tröja ifrån källaren som jag en gång rensat ut pga att den krympte i tvätten. Så jag klippte i den och sydde mig en enkel tygpåse. Detta var också väldigt svårt tyg att sy i då det är väldigt elastiskt. Men även här lyckades jag med symaskinens inställningar så jag tillslut fick ihop en påse. Det satt en metallbit med tröjans märke på tröjan längst ner, jag ersatte det med en träknapp som det står "handmade with love" på. Tyckte det passade utmärkt och fick även kryssa av en till ruta! 

Så då var sybingo 2018 över för min del. Det var första året jag var med och det har verkligen varit roligt att ha något att hålla sig till och att kunna utmana sig själv till att göra saker som man annars inte skulle prova. Lärorikt och roligt! Så jag tackar Fredrika och Josefine för sommarens bästa bingo! 

Virkad katt

Jag brukar ju virka hjärtekatter på rasten på jobbet och det är även så som denna katt blivit tillverkad. Jag började på den innan sommaren och sen låg den ofärdig hela sommaren. Nu har jag börjat jobba igen och tog tag i att göra klart denna katt. Men som ni ser så saknas det ett hjärta för att den ska få kallas hjärtekatt. Ja ibland blir det inte riktigt som man hade tänkt sig. 

Jag sydde nämligen ihop hela katten och virkade ett hjärta och sydde på. Men när den var färdig så hände det något. Katten tittade på mig med sina småsorgsna ögon och jag blev blixtförälskad. Jag försökte undvika känslorna men det gick bara inte. Så dagen efter den var färdig fick jag helt enkelt ge mig, jag sprättade bort hjärtat och bestämde mig för att behålla den själv. Jag kan bara inte skicka iväg den. Jag brukar verkligen inte bli "kär" i mina saker jag virkar, speciellt inte om jag vet att jag gör något till någon annan från början. Men den här gången var det något som gjorde att jag inte klarar av att skiljas från den.

Man får tänka så här, tur att jag inte hade lovat den till någon! Och jag tycker faktiskt jag är värd att få behålla den, jag har nästan bara virkat saker till andra den senaste tiden och ibland tröttnar man lite på virkandet då. Så nu får katten stanna kvar hos mig och så hoppas vi på bättre lycka nästa gång att det blir en hjärtekatt istället! 

Jag använde mig av: 
Catania restgarner
Virknål nr: 2.5

Little Box Of Crochet - Juli 2018

Julis Little Box of Crochet kom till mig i slutet av månaden. Jag har haft igång ganska många projekt samtidigt under sommaren så jag gjorde färdigt några andra projekt innan jag började på denna. Denna gång skulle man alltså virka en kuvertväska. Men innan jag berättar mer om den så kollar vi först på vad som fanns i boxen:

- 3 nystan Yarn and Colors, Super Charming 
- Virknål nr 4.5 
- Nål
- Filtboll
- Stämpel från The English Stamp Company med texten "this took forever"
- Stämpeldyna 
- Stitch marker från Beth (koruclay studio)
- Mönsterbok med mönstert "Sweet Summer Clutch Bag" av Sweet Sharna 
- Vykort med fåglar på (som jag dock glömde ha med på bild när jag fotade denna gång) 

Det var en väldigt rosa box denna månad. Jag har faktiskt tänkt på att de flesta av LBOC är rosa eller har rosa inslag. Med i denna box fanns bland annat en liten stämpel och en söt stich marker. Annars var det mest garn denna gång! 

Garnet som var med denna gång var en blandning av akryl och bomull. När jag började virka tyckte jag återigen att det var skönt att virka med relativt stor nål eftersom det gick fort. Dock så krånglade mönstret en del för mig så jag fick repa upp två gånger och sen använda mig av massor av markörer för att förstå mina varv. Med hjälp av det så lyckades jag tillslut. Dock var det ändå något som inte riktigt stämde när jag skulle börja virka på väskans "överlapp", men det löste jag med några extra fasta maskor. Det vita garnet räckte PRECIS för mig, så precis att jag inte ens fick någon stump att klippa av. Sen valde jag att leta fram ett svart garn istället för det medföljande rosa. Detta eftersom jag inte är jätteförtjust i rosa och vet att jag inte skulle använda väskan alls om jag hade gjort en rosa kant. Men istället för att bli en söt rosa kuvertväska tycker jag min väska blev lite mer elegant och stilren med hjälp av det svarta. Så här i efterhand är jag väldigt nöjd!