Äggvärmare

Egg Cosy

Dessa fick jag syn på för några månader sen på pinterest och blev väldigt sugen på. Men eftersom det var höst så kändes det inte så passande. Nu går vi in i påskveckan dock, och då passar det helt utmärkt med några äggvärmare till alla ägg som ska ätas under påsken. 

Här har ni mönstret: http://www.lululoves.co.uk/index.php/item/crochet-egg-cosy-pattern
(jag gjorde 5 luftmaskor i första varvet, sedan hoppade jag också över varv 5)

På svenska blir mönstrets förkortningar:  
CH = luftmaska
SS = smygmaska
TR = dubbelstolpe 
DC = fetmaska

Grytunderlägg

Har hållt på med detta projekt under cirka två månader nu. Tog ett tag att samla in alla kapsyler som jag har virkat in, själva virkandet gick ganska fort dock. Men sen har det kommit annat mellan också, virkat lite andra småsaker och börjat på ett stort projekt som ska bli en filt. Men idag kände jag att nu vill jag få klart det här underlägget, så jag virkade de sista fem kapsylerna och sydde ihop allting.

Detta grytunderlägg av kapsyler såg jag en kväll när jag låg och skrobbla igenom instagram på #virkat. Jag blev genast sugen på att göra ett själv, så jag sparade bilden och dagen efter försökte jag leta upp ett mönster. Det visade sig vara lättare sagt än gjort, så efter endel sökande bestämde jag mig för att jag får klura ut mönstret själv.

Här har ni mitt mönster och hur jag har gjort: 

Garn: Järbo, soft cotton, virknål nr 4

Kapsylunderlägg:

Varv 1: 6fm i en magisk ring
Varv 2: *2 fm i varje fm* (12)
Varv 3: *1fm, 2fm i nästa fm* x6 (18)
Varv 4: *1 fm i varje bakre maska* (18)
Varv 5: Enkelt varv, 18fm (18)
Varv 6: i bakre m *1fm, 2->1* x6 (12)
Lägg i kapsylen
Varv 7: *2->1* x6 (6)
Klipp av, sy ihop hålet, spara ca 20 cm tråd

Sy ihop varje kapsyl undertill med trådarna som du har sparat på varje kapsyl. Jag sydde en rad i taget, och sen sydde jag ihop raderna med varandra.