Lampskärmskant

För ett tag sedan hittade jag ett mönster på pinterest med små virkade blommor. Tyckte att mönstret var så fint så jag ville göra något av det. Jag bestämde mig ganska snabbt att jag skulle försöka göra en kant till min tråkiga ikea-lampskärm. Jag övade först med grått garn att göra små rutor och virka ihop dessa (här). Eftersom mönstret var på engelska var det lite mer utmaning än det brukar. Men det fanns ritat mönster också så det gick bra att förstå. Jag hade aldrig gjort några så kallade "puff", så det tog sin lilla tid innan jag förstod, då var "stora boken om virkning" blandat med internet till hjälp! 

Man arbetar ruta för ruta och virkar ihop dessa på slutet av varje varv. Det var roligt att virka och tycker det har varit väldigt kul att prova på att virka så smått.

Jag provade också att blocka detta arbete. Det innebär kort att man blöter ner sitt arbete och spänner upp det med nålar och låter det torka. Detta gör att arbetet får den form som du vill. Det var första gången jag testade på det. Jag har tyvärr ingen jättebra bild på hur det såg ut innan, men efter blockningen blev virkning mycket mer jämn och rak. Här finns bra information om hur man blockar: http://tantgarn.blogspot.se/2014/07/lilla-blockningsskolan.html

Efter blockningen var det dags att sätta fast min virkade remsa, så tog jag fram min gamla ikea-lampskärm och lite lim. Jag hade under blockningen sett till att "dra ut" arbetet så det blev exakt så långt som det behövde vara för min lampskärm. Jag limmade limmet på själva blomman och tryckte fast på lampskärmen. Det fastnade fort och bra. 

Jag blev faktiskt mycket nöjd med denna lilla virkning. Så roligt att göra något som blir snyggt och som man har användning för! 

Orginalmönstret hittade jag som sagt på Pinterest och detta tog mig till en blogg där mönstret fanns beskrivet. Det är en kvinna som heter Sarah som driver bloggen, ni hittar den här: http://crochetstitchwitch.com/?p=262
Jag har fått lov att översätta mönstret till svenska (jippi!) så här kommer det: 

Jag använde mig av detta: 
- Virknål Boye 8 
- Bomullsgarn DMC Petra 
- Sax
- Nål

Chain - Luftmaska
Puff - Puff
Single crochet - Fast maska
Slip stitch - Smygmaska
Double crochet - Stolpe
Yo (yarn over) - Omslag

Små blommiga rutor, mönster (1 ruta): 
Varv 1: 8 fm i en magisk cirkel, avsluta med en sm i första fm
Varv 2: Börja nu i samma maska du gjorde sm i och gör 1 puff, 4 lm. *1 puff i nästa fm, 4 lm* x6. Avsluta med 1 puff och sedan en stolpe. (8 puffar sammanlagt)
Varv 3: *5 lm, 1 fm i nästa luftmaskbåge, 7 lm, 1 fm i samma luftmaskbåge, 5 lm, 1 fm i nästa luftmaskbåge* x4 Fäst tråden.

Jag tänkte så här när jag gjorde puffarna. Tänk på att virka ganska löst, då går det lättare att dra igenom alla maskor på slutet: 
1. Ta garn (omslag), in i fm, ta garn (omslag), dra igenom = 3 maskor på nålen
2. Om, ner, om, ut = 5 maskor på nålen
3. Om, ner, om, ut = 7 maskor på nålen 
4. Om, ner, om, ut = 9 maskor på nålen
5. Omslag och dra igenom alla maskor = 1 maska på nålen
6. Omslag och dra igenom  

Att virka ihop två rutor då? 
Man får börja med att virka en hel ruta. Det är sedan ruta nummer två som du ska virka fast i ruta nummer ett. Ruta två börjar likadant som ruta 1. Du gör varv 1 och varv 2 som vanligt.
Varv 3 gör du så här: 
- 5 lm, 1 fm i nästa luftmaskbåge, 7 lm, 1 fm i samma luftmaskebåge, 5 lm, 1 fm i nästa luftmaskbåge, 5 lm, 1 fm i nästa luftmaskbåge
- Lägg nu ruta ett och två avig mot avig, och tänk på att ha garnet på höger sida av virknålen när du fortsätter.
- 3 lm, 1 fm i hörnet (luftmaskbågen med 7lm) på ruta 1, 3 lm, 1 fm i samma luftmaskbåge du gick ut ifrån på ruta två 
- *2 lm, 1 fm i nästa luftmaskbågen på ruta 1, 2 lm, 1 fm i nästa luftmaskbåge på ruta 2* x2
- 3 lm, 1 fm i hörnet på ruta 1, 3 lm, 1 fm i samma luftmaskbåge du gick ut ifrån på ruta 2, 5 lm, 1 fm i nästa luftbåge och fäst tråden
Nu sitter förhoppningsvis dina rutor ihop! Vill man ha en lång rad med blommor som jag är det bara att fortsätta att virka ihop ruta efter ruta. 

Här finns en video på hur Sarah gör när hon virkar ihop två rutor om ni tycker det är lättare att följa: http://crochetstitchwitch.com/?p=314

Chokladbollar

Det fick bli två chokladbollar på kvällen idag. En med kokos och en med pärlsocker. Jag gillar inte att virka i Järbo-garn så mycket längre, tycker det är så hårt, och tycker inte det blir så bra resultat. Dessa blev väl okej, men är svårt på slutet, under själva bollen, blir inte snyggt när man minskar. När man är så nogrann så är det svårt att acceptera att det blir fult. 

(Perfekt mönster till att göra små bollar)

Och det här använde jag: 

Munkar

Två munkar till har blivit gjorda. Jag var iväg och försökte hitta munkfärg/kakfärg på garn. Det är inte det allra lättaste. Men jag tyckte att den här färgen jag hittade blev ganska bra (Viking Björk, color 507). Det består av 90% bomull och 10% ull. Det kändes när jag såg det först som det skulle dela sig hela tiden, men det gick bra att virka med. Vad använder alla för garn till kakor?

Munkreceptet hittade jag på denna sida: http://beccapysslar.blogspot.se/2015/04/virkad-munk-med-gratis-monster.html. Men jag tyckte inte det stämde helt och hållet så jag gjorde om lite. Här kommer ändringarna:

Munkar:
Virknål nr3
Ca 8cm i diameter med det garn jag använde

Munken
Varv 1: 24 lm i en ring (24)
Varv 2: Enkel varv (24)
Varv 3: (1fm+2i1) x12 (36)
Varv 4: Enkel varv (36)
Varv 5: (1fm+2i1)x18 (54)
Varv 6-11: Enkel varv (54)
Varv 12: (1fm+1i2)x18 (36)
Varv 13: Enkel varv (36)
Varv 14: (1fm+1i2)x12 (24)
Varv 15: Enkel varv (24)

Sy ihop med tråden som blir över. Stoppa munken med stoppning samtidigt som du syr ihop.

Glasyren
Lite beroende på hur stor du vill glasyren ska vara/vilket garn du använder så kan du hoppa över/lägg till varv på slutet. Se bara till att göra "rinnet" från glasyren på det varv som du väljer ha som sista varv. 

Varv 1: 24 lm i en ring (24)
Varv 2: Enkel varv (24)
Varv 3: (1fm+2i1) x12 (36)
Varv 4: Enkel varv (36)
Varv 5: (1fm+2i1)x18 (54)
Varv 6: Enkelt varv (54) Medans du virkar det här varvet, virka några lm och sedan fm ned igen för att illustrera rinnande glasyr.

Sy strössel/glasyr vad du vill ha på glasyren. Sy sedan fast glasyren uppe på munken, börja med att sy ihop inneringen så glasyren hamnar rätt. Fortsätt sedan sy fast kanten på glasyren. 

Det jag använde mig av. Ser att jag har glömt det bruna garnet: Marks & Kattens, FLOX