Två mindre ugglor

 
Nu i veckan har jag virkat ihop två mindre ugglor. Den gröna kallar jag Piggelin och den ska få sitt hem hos ett barn och den svarta kallar jag Kolen och den tänkte jag ge bort i födelsedagspresent. 
 
Jag använde mig av samma mönster som den stora ugglan (här) jag virkade för ett tag sen. Men jag minskade ner på varven.

Här finns orginalmönstret: http://svartahusets.blogspot.se/2014/03/monster-pa-virkad-uggla.html
 
Ugglan i jämförelse med ett vanligt Ikea-glas
De ugglor jag gjorde blev ca 13 cm höga. Jag använde mig av Svarta Fårets Tilda garn och virknål nr 3. 
 
Dessa ändringar gjorde jag för att få den mindre (titta på svartahusets blogg för fullständigt mönster men följ mina justeringar om du vill ha en mindre uggla): 
 
Att göra vingarna:
Gör 10 lm istället för 17 på varv 1 (du får alltså 9 fm på vingen).
Varv 2-4 enkla varv, glöm inte att vända med en lm.
Minska sedan som det står till du har 3 maskor kvar. 
 
Att göra kroppen:
Virka tom varv 9, alltså slutar du när du har 54 maskor. 
Gör sedan 16 enkla varv. 
Varv 17 virkar du in vingen på, blir 9 fm (vingen), 18 fm, 9 fm (vingen), 18 fm = 54 maskor
Varv 18 virkar du ihop den 5-6 maskan varvet ut. 
Varv 19 virkar du ihop den 4-5 maskan varvet ut.
Virka sedan 12 enkla varv. 
 
Att göra ögon: 
Vit: Följ beskrivningen till varv 3, då har du 18 maskor. Avsluta med en sm. 
Svart: Gör endast varv 1, då har du 6 maskor. Avsluta med en sm.
 
 
 
#1 - - Junitjej :

Så söta ugglor!

Svar: Ja visst blev dom <: tack!
litevirkning.se

#2 - - Nettan:

Hej!
Vad glad jag blev när jag såg att du hade lagt ut mönstret där du minskat ner så att ugglorna blev lite mindre. Jag är nybörjare så jag kom inte på själv hur jag skulle göra. Du har inget förslag på hur mycket man ska minska ner om man vill göra dessa ugglor som nyckelringar?
Med vänlig hälsning, Nettan

Svar: Hej! Kul att du gillade förminskningsmönstret. Jag sökte runt utan att hitta något mindre mönster också, så jag satte mig och provade mig fram. Jag vet inte om det går att förminska så mycket, jag har inte provat det iaf. Men du kan ju prova virka till varv 4 tex, sedan virka enkla varv (uppåt). Tänk på att förminska ner vingarna en aning då också. Problemet blir väl ögonen, det är nog svårt att få de snygga om man gör de ännu mindre. Kanske får använda ett tunnare garn till dessa isf. Men jag blev lite sugen nu på att testa förminska ännu mer, kanske får prova jag med framöver!
litevirkning.se