Köksduk

Var sugen på att virka en duk till köksbordet. Så jag letade runt lite och fann någon som hade gjort denna. Mönstret jag gick efter var egentligen till att bli en matta, men jag använde tunnare garn och mindre virknål än man skulle. Då blev det en fin duk istället.

Till denna använde jag mig av virknål nr 3, garn: Hjerte Blend/Tendens 50g (räckte). 

Kawaii Octopus

Två små bläckfiskar som blev det första jag virkade detta år. Första gången jag utgick ifrån ett engelskt mönster. Så då var man tvungen att kolla upp och lära sig vad alla termer heter på engelska också. Bra träning! Jag använde mig av ett gammalt garn (Anitra Tweed, Solberg garn, virknål nr 3,5) som var olika tjockt hela tiden till den gula bläckfisken. Och till den blåa använde jag också ett gammalt garn (Red Heart Miami, virknål nr 3,5), den blev mindre pga garnets tjocklek. 

Mönster finner ni här: Kawaii Octopus amigurumi

Lussebullar och pepparkakor

På julen behövdes det ju självklart pepparkakor och lussebullar på förskolan. Så jag antog utmaningen och virkade dessa. 

Mönster: 
Lussebullarna - Svartahusets.blogspot.se

Pepparkakorna - Hittade mönstret på en blogg (här), men tyckte inte det blev så bra så jag gjorde om det för att kanten skulle bli mer jämn: 

Varv 1: Virka 6 fm i en magisk ring (6)
Varv 2: *2 fm i varje maska* x6 (12)
Varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa fm* x6 (18)
Varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa fm* x6 (24)
Varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa fm* x6 (30)
Varv 6: *4 fm, 2 fm i nästa fm* x6 (36)
Varv 7 (kanten på pepparkakan): Virka 3 st i första maskan, i de följande tre maskorna virkar du en smygmaska i varje. Sedan virkar du 3 st i nästa maska och sm i nästa tre maskor osv. osv.
När du gjort det runt hela varvet kan du klippa av garnet och fästa det.