Dammsugare

Idag virkade jag ihop två dammsugare. Håller på att samla lite kakor hit hem också och inte bara till förskolan. 

Mönstret jag följde var lite ojämt så jag gjorde om mönstret lite på dammsugare nr:2. Det blev finare. Så här gjorde jag: 
Virknål: 2,5 
Garn som passar

Börja med brunt garn:
V1: 6fm i magisk ring
V2: 2fm i varje m (12)
V3: 2fm i varje m (24)
V4-7: En fm i varje m (24)

Byt till grönt garn (på sista maskan på varv 7)
V8-16: En fm i varje m (24)

Byt till brunt garn:
V17-20: En fm i varje m (24)
V21: Virka ihop två maskor (2i1) varvet ut (12)

Stoppa nu dammsugaren med vadd. 

V22: Virka ihop två maskor (2i1) varvet ut (6)
Sy sedan fast de sista maskorna med en nål och fäst tråden. 

Armband - Scallop

Köpte en virknål 1,5 i helgen. Varit sugen på att virka med tunt garn länge! Det var roligt och det gick bra, men man måste öva lite på att få det snyggt. Känns som man måste vara mer noga än vanligt ju tunnare garn man virkar med. Blev ett armband, har suttit och tittat ut några som ser fina ut på Pinterest. Blir nog till att göra några flera och öva. Garnet är riktigt fint och bra också (RICO, design, essentials crochet). Lyckades hitta en fin knapp som jag kunde använda på en tröja som hängde i garderoben. En sån extraknapp som sitter inne i endel tröjor. Men blir det fler armband så måste jag köpa knappar också. 

Mönster (jag har följt denna video på youtube)

Semlor

På tisdag är det fettisdagen. Så nu i helgen har jag "bakat" två semlor. Jag gjorde först den stora, och garnet räckte precis (Järbo garn). Den virkade jag med 3,5 virknål. Sedan köpte jag mer garn och då blev det Svarta Fåret garn (Matilda), med virknål nr 3. Grädden är Järbo-garn på båda men på den lilla är grädden helvit och på den stora blev det lite gulare. 

Använde mig av ett mönster som ni kan hitta här: http://haxansytant.blogspot.se/2009/03/har-kommer-monster-till-semlan.html
Gjorde dock om lite på båda semlorna. Skippade några varv mellan 14-17 på den stora semlan (pga garnet inte skulle räcka). Och på den lilla skippade jag också de varven för jag insåg att de inte behövdes. Sedan hoppade jag också över varv 9 på den lilla semlan. På locket på den lilla hoppade jag också sista varvet.